Prawidłowe
funkcjonowanie dziecka i jego wszechstronny rozwój psychoruchowy uzależniony
jest od prawidłowego funkcjonowania systemów zmysłowych: wzrokowego, słuchowego,
dotykowego, proprioceptywnego, przedsionkowego.
Mając na uwadze wzajemne oddziaływanie mózgu i ciała, musimy mieć na
uwadze, że do uczenia się konieczny jest ruch
Podczas ćwiczeń wzrasta świadomość własnego ciała, kształtuje się schemat
ciała, orientacja w przestrzeni, koordynacja wzrokowo- ruchowa, percepcja
wzrokowa, słuchowa, co stanowi podstawę do kształtowania się złożonych
czynności psychomotorycznych takich jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.
Odpowiednio dobrane ćwiczenia mają również duży wpływ na prawidłowy rozwój w
sferze emocjonalnej oraz wpływają na regulacje układu nerwowego, poprawiając
koncentrację uwagi.
Zaproponowane zabawy prawidłowo stymulowały rozwój dziecka. Nie uczą one
konkretnych umiejętności, ale poprzez poprawę integracji sensorycznej
wzmacniają procesy nerwowe, które leża u podstaw tych umiejętności , a one w
sposób naturalny poprawiają organizację centralnego układu nerwowego. Poprawa
ta korzystnie wpływa na zmianę zachowania sferze motorycznej, emocjonalnej,
językowej i poznawczej.
Dzieci niepełnosprawne uczestnicząc w zajęciach integracji sensorycznej
zwiększają swoje możliwości na
wyrównanie szans edukacyjnych, wzrasta ich poziom własnej wartości, co wpływa
na poprawę funkcjonowania społecznego.
Dzieci chętnie uczestniczą w tego rodzaju zajęciach, dostarczają im
dużo radości
i wyzwalają pozytywne emocje.
i wyzwalają pozytywne emocje.
KONSPEKT ZAJĘĆ I
TEMAT:
polisensoryczny tor przeszkód
DATA: 19.12.2013
rok
PROWADZACY:
Szklanny Aleksandra
CEL OGÓLNY: Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
CELE
SZCZEGÓŁOWE: Stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa, usprawnianie koordynacji
wzrokowo – ruchowej, usprawnianie odruchów równoważnych
CELE OPERACYJNE:
- dziecko rozumie zasady obowiązujące na sali
ćwiczeń
- dziecko
potrafi przyjąć odpowiednią pozycję do ćwiczeń
- dziecko
wykonuje zadania na miarę swoich możliwości
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozpoczęcie
zajęć – przywitanie i przygotowanie do zajęć
2. Kontrakt
– przypomnienie zasad obowiązujących na sali gimnastycznej
1. Zjeżdżalnia – dziecko
zjeżdża z niewielkiej wysokości i staje na macie sensorycznej, przejście po
macie na trampolinę – stymulacja systemu przedsionkowego
2. po
4 skokach na trampolinie – zeskok na matę sensoryczną – stymulacja
proprioceptywna.
3. przejście
po kamieniach sensorycznych – usprawnianie odruchów równoważnych
4. przeciąganie się po ławeczce
gimnastycznej w pozycji leżenia przodem – stymulacja przdsionkowa, wzmacnianie
mięśni posturalnych.
5. przejście po deskach
sensorycznych – usprawnianie odruchów równoważnych, stymulacja receptorów
dotyku na stopie.
6. przejście slalomem w podporze
przodem pomiędzy pachołkami – stymulacja proprioceptywna, stymulacja
obupólkulowa, usprawnianie obustronnej koordynacji motorycznej.
7. przejście bokiem po linie – wzmacnianie
mięśni i więzadeł łuku podłużnego i poprzecznego stopy.
8.
przejście przez tunel – usprawnianie obustronnej koordynacji motorycznej
9. przetaczanie się po materacu –
stymulacja przedsionkowa, stymulacja okoruchowa
Zakończenie zajęć – pożegnanie
KONSPEKT ZAJĘĆ II
TEMAT: „Stacje
SI” - Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
DATA: 05.02.2014
rok
CEL OGÓLNY: Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
CELE
SZCZEGÓŁOWE: Stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa, koordynacja słuchowo –
wzrokowo – ruchowa,
CELE OPERACYJNE:
- dziecko rozumie zasady obowiązujące na sali
ćwiczeń
- dziecko
potrafi przyjąć odpowiednią pozycję do ćwiczeń
- dziecko
wykonuje zadania na miarę swoich możliwości
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozpoczęcie
zajęć – przywitanie i przygotowanie do zajęć
2. Kontrakt
– przypomnienie zasad obowiązujących na sali gimnastycznej
3. Stacje:
1. trampolina
+ maty dotykowe (zielona i niebieska) – stymulacja proprioceptywna,
przedsionkowa
2. materac
– puszki dźwiękowe – dobieranie par – trening słuchowy
3. materac
– pompony i szczypce – wkładanie pomponów
do kubeczków – trening koncentracji uwagi (wzrokowej), koordynacji wzrokowo – ruchowej, oraz motoryki małej
do kubeczków – trening koncentracji uwagi (wzrokowej), koordynacji wzrokowo – ruchowej, oraz motoryki małej
4. stożek
i chybotka (na czworakach) – stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna oraz
ćwiczenia równoważne
5. piłki
skoczki + klamerki na skakance – stymulacja proprioceptywna, ćwiczenia motoryki
małej
6. deskorolka
– małe obręcze - stymulacja proprioceptywna
i przedsionkowa
i przedsionkowa
4. Zakończenie zajęć – pożegnanie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz