Rok szkoły w ruchu

Rok szkoły w ruchu

czwartek, 20 lutego 2014

Obszar 3 edukacja zdrowotna - integracja sensoryczna




Prawidłowe funkcjonowanie dziecka i jego wszechstronny rozwój psychoruchowy uzależniony jest od prawidłowego funkcjonowania systemów zmysłowych: wzrokowego, słuchowego, dotykowego, proprioceptywnego, przedsionkowego.
Mając na uwadze wzajemne oddziaływanie mózgu i ciała, musimy mieć na uwadze, że do uczenia się konieczny jest ruch
Podczas ćwiczeń wzrasta świadomość własnego ciała, kształtuje się schemat ciała, orientacja w przestrzeni, koordynacja wzrokowo- ruchowa, percepcja wzrokowa, słuchowa, co stanowi podstawę do kształtowania się złożonych czynności psychomotorycznych takich jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mają również duży wpływ na prawidłowy rozwój w sferze emocjonalnej oraz wpływają na regulacje układu nerwowego, poprawiając koncentrację uwagi.
Zaproponowane zabawy prawidłowo stymulowały rozwój dziecka. Nie uczą one konkretnych umiejętności, ale poprzez poprawę integracji sensorycznej wzmacniają procesy nerwowe, które leża u podstaw tych umiejętności , a one w sposób naturalny poprawiają organizację centralnego układu nerwowego. Poprawa ta korzystnie wpływa na zmianę zachowania sferze motorycznej, emocjonalnej, językowej i poznawczej.
Dzieci niepełnosprawne uczestnicząc w zajęciach integracji sensorycznej zwiększają swoje możliwości  na wyrównanie szans edukacyjnych, wzrasta ich poziom własnej wartości, co wpływa na poprawę funkcjonowania społecznego.
Dzieci chętnie uczestniczą w tego rodzaju zajęciach, dostarczają im dużo radości
i wyzwalają pozytywne emocje.

KONSPEKT ZAJĘĆ I


TEMAT: polisensoryczny tor przeszkód
DATA: 19.12.2013 rok
PROWADZACY: Szklanny Aleksandra

CEL OGÓLNY:                     Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
CELE SZCZEGÓŁOWE: Stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa, usprawnianie  koordynacji  wzrokowo – ruchowej, usprawnianie odruchów równoważnych
CELE OPERACYJNE:          - dziecko rozumie zasady obowiązujące na sali ćwiczeń
 - dziecko potrafi przyjąć odpowiednią pozycję do ćwiczeń
 - dziecko wykonuje zadania na miarę swoich możliwości
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.   Rozpoczęcie zajęć – przywitanie i przygotowanie do zajęć
2.   Kontrakt – przypomnienie zasad obowiązujących na sali gimnastycznej
     1.    Zjeżdżalnia – dziecko zjeżdża z niewielkiej wysokości i staje na macie sensorycznej, przejście po macie na trampolinę – stymulacja systemu przedsionkowego
2.   po 4 skokach na trampolinie – zeskok na matę sensoryczną – stymulacja proprioceptywna.
3.   przejście po kamieniach sensorycznych – usprawnianie odruchów równoważnych
4. przeciąganie się po ławeczce gimnastycznej w pozycji leżenia przodem – stymulacja przdsionkowa, wzmacnianie mięśni posturalnych.
5. przejście po deskach sensorycznych – usprawnianie odruchów równoważnych, stymulacja receptorów dotyku na stopie.
6. przejście slalomem w podporze przodem pomiędzy pachołkami – stymulacja proprioceptywna, stymulacja obupólkulowa, usprawnianie obustronnej koordynacji motorycznej.
7. przejście bokiem po linie – wzmacnianie mięśni i więzadeł łuku podłużnego i poprzecznego stopy.
8.  przejście przez tunel – usprawnianie obustronnej koordynacji motorycznej
9. przetaczanie się po materacu – stymulacja przedsionkowa, stymulacja okoruchowa
 Zakończenie zajęć – pożegnanie

KONSPEKT ZAJĘĆ II


TEMAT: „Stacje SI” - Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
DATA: 05.02.2014 rok

CEL OGÓLNY:                     Stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna
CELE SZCZEGÓŁOWE: Stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa, koordynacja słuchowo – wzrokowo – ruchowa,
CELE OPERACYJNE:          - dziecko rozumie zasady obowiązujące na sali ćwiczeń
 - dziecko potrafi przyjąć odpowiednią pozycję do ćwiczeń
 - dziecko wykonuje zadania na miarę swoich możliwości
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.   Rozpoczęcie zajęć – przywitanie i przygotowanie do zajęć
2.   Kontrakt – przypomnienie zasad obowiązujących na sali gimnastycznej
3.   Stacje:
1.   trampolina + maty dotykowe (zielona i niebieska) – stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa
2.   materac – puszki dźwiękowe – dobieranie par – trening słuchowy
3.   materac – pompony i szczypce – wkładanie pomponów
do kubeczków – trening koncentracji uwagi (wzrokowej), koordynacji wzrokowo – ruchowej, oraz  motoryki małej
4.   stożek i chybotka (na czworakach) – stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna oraz ćwiczenia równoważne
5.   piłki skoczki + klamerki na skakance – stymulacja proprioceptywna, ćwiczenia motoryki małej
6.   deskorolka – małe obręcze - stymulacja proprioceptywna
i przedsionkowa

      4. Zakończenie zajęć – pożegnanie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz