Rok szkoły w ruchu

Rok szkoły w ruchu

środa, 15 stycznia 2014

Obszar 2 wychowanie fizyczne - rytmika








W naszym przedszkolu jedną z form realizacji zajęć wychowania fizycznego jest rytmika .Co to jest rytmika? Jest to metoda wychowania muzycznego stworzona przez E. Jaques-Dalcroze`a. Istotą zajęć jest odtwarzanie przebiegu muzycznego za pomocą ruchów ciała, ale jest to również taniec, śpiew, gra na instrumentach, improwizacja ruchowa oraz instrumentalna. Metoda ta poprzez ruch, śpiew i tworzenie realizuje cele wychowania ogólnego, oparte na zrozumieniu tkwiącej w dziecku potrzeby ruchu i aktywności.

Jak wyglądają zajęcia rytmiczne?  Specjalnie skonstruowane zajęcia rytmiczne zawierają w sobie różny dobór ćwiczeń z elementami wyrabiania sprawności fizycznej, uwrażliwienia na zmiany zachodzące w muzyce,oswajania z zagadnieniami muzycznymi, ilustracjami ruchowymi do piosenek, elementami tańca towarzyskiego, tańca grupowego oraz relaksacją przy muzyce i muzykoterapią.
        

KONSPEKT ZAJĘĆ I

PROWADZĄCY: mgr Wiesława Wojciech,

TEMAT ZAJĘĆ:  Wesołe wróbelki- instrumentacja utworu Gawot, kompozytor F. Gossec

CEL ZAJĘĆ: uwrażliwianie dzieci na zjawiska rytmiczne


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
·         Muzyczne powitanie na podstawie piosenki „ Karuzela”
·         Ćwiczenia rozgrzewające- marsz po kole w rytm akompaniamentu z tamburynami
·         Powtórzenie  utworu z poprzednich zajęć- precyzja wykonania
·         Zapoznanie z utworem Gawot F. Gossec- przed rozpoczęciem zabawy dzieci siadają w kole i słuchają utworu
·         Osłuchanie z utworem-
1.      dzieci stojąc jedno za drugim idą drobnymi kroczkami
2.      Na charakterystyczne dźwięki wszyscy zatrzymują się i poruszają trzy razy biodrami
3.      Dzieci zatrzymują się i kołyszą w miejscu przenosząc ciężar ciała z jednej nogi na drugą
4.      Dzieci wykonują obrót wokół własnej osi
5.      Dzieci maszerują po kole
·         Omówienie utworu
·         Przydzielenie instrumentów zgodnie z propozycjami dzieci
·         Instrumentacja utworu
·         Zabawa ruchowa- „ Ptaszki” – ruch kierowany przy muzyce
·         Muzyczne pożegnanie- propozycję dzieci
·         Zakończenie zajęć
2.Scenariusz nr.2


 KONSPEKT ZAJĘĆ II

PROWADZACY: mgr Wiesława Wojciech
                               

Temat: Rozpoznawanie trójdźwięków: durowego i molowego. Zapoznanie z    treścią i melodią  utworu pt. HUMORESKA -DWORZAKA
Cele:
         - rozpoznawanie trójdźwięku dur i mol, jako nastroju wesołego i smutnego
         - pobudzanie ekspresji ruchowej
         - rozwijanie inwencji twórczej
Cele operacyjne:
- Określa charakter melodii słuchanego utworu: smutna-  wesoła  
- Powtarza krótkie motywy melodyczne śpiewane  przez
   nauczyciela
-  Powtarza krótkie motywy melodyczne zagrane na pianinie
- Pobudza i hamuje ruch zgodnie z umownymi sygnałami  muzycznymi
- Przedstawia treści utworu za pomocą gestu mimiki twarzy,  ruchu całego ciała /pantomima /
-tworzy instrumentacje utworu- czyta partyturę-gra zgodnie z jej zapisem
Formy:
         - śpiew, ruch, twórczość, percepcja, gra na instrumentach
Metody:
         - odtwórcza, analityczno – percepcyjna, twórcza
Środki dydaktyczne:
         - magnetofon, instrumenty perkusyjne, pianino, tabliczki z kartonu: J L, szarfy i skakanki, wiaty z bibuły, rekwizyty do improwizacji ruchowej- kwiaty, motyle, strój ogrodnika
Przebieg zajęć:
1. Marszowe wejście dzieci ze śpiewem znanej piosenki  „Dobosz?”  
   Muzyczne powitanie na bazie trójdźwięku durowego.
  2. Ćwiczenia wstępne
  2.1.Marsz w rytmie ćwierćnut do akompaniamentu nauczyciela, przyśpieszenie tempa,  
      powrót do tempa początkowego; na przerwę w muzyce dzieci w dowolny sposób 
      wykonują podany przez nauczyciela rytm    
  2.2. Ćwiczenie stóp – gdy trójkąt realizuje akompaniament
      ćwierćnut – dzieci maszerują, obciągając palce, gdy trójkąt gra
      półnuty – dzieci wykonują kroki „gąsienicowe”, tzn. podkurczają palce i prostują
      je, stawiając stopę za stopą
II CZĘŚĆ
 1. Ćwiczenia ruchowe z zakresu techniki ruchu
 1.1. Oddechowe
     Dzieci ustawione w rozsypce. Na usłyszane dźwięki w górnym rejestrze pianina – wykonują wspięcie na palce z jednoczesnym uniesieniem rąk w górę (wdech), na dźwięk w niskim rejestrze – opuszczają ręce robią wydech. Następnie wykonują wdech, nadymając się jak żabki (napełniają brzuszki), po czym stopniowo wypuszczają powietrze na sylabie „rrr-ee-chchch”
 1.2. Ćwiczenie ruchowo – słuchowe
    Nauczycielka gra na pianie fragment melodii „HUMORESKA”, wykorzystującej trójdźwięk w majorze; improwizuje na bazie trójdźwięku durowego – dzieci poruszają się zgodnie z rytmem. Kiedy nauczycielka zmieni tryb wykorzystując trójdźwięk w molowy, dzieci kładą się na dywanie, „WIĘDNĄ”, zwinięte w kłębuszek.
 1.3. Ćwiczenie ruchowo głosowe
           Dzieci, osłuchane z melodią trójdźwięku durowego i molowego, poruszają się w rytmie, granym przez nauczycielkę na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Na przerwę w muzyce – wybrane dziecko improwizuje melodię po trójdźwięku, odpowiadając na pytanie nauczycielki „Powiedz nam co lubisz?” (wykorzystać należy wzór muzycznego powitania). Śpiewa to w trybie durowym, wesoło. Na pytanie: „ A czego nie lubisz?”, odpowiada w trybie molowym, czyli smutno. Odpowiedź dziecka, brzmi, np. „Ja nie lubię deszczu”, „Lubię moje lalki”. W następnym etapie, przy powtórzeniu zabawy, pytającego nauczyciela zastępuje dziecko, które podchodzi do innego dziecka, oczekując na odpowiedź.
        W tym ćwiczeniu nauczyciel kontroluje śpiew i jego intonację, pomagając dziecku  
    głosem lub na pianinie.
 2.Wysłuchanie utworu „HUMORESKAi” Z płyty CD
 2.1. rozmowa na temat treści i nastroju UTWORU  (zmienny nastrój)
3. Ćwiczenia z zakresu rytmiki oparte na melodii utworu
 3.1. Ćwiczenie inhibicyjno – incytacyjne
          Nauczycielka gra marsz na pianinie – dzieci maszerują, biegają, podskakują w
          rytm melodii. Gdy usłyszą:
            - trójdźwięk durowy – gromadzą się przy znaczku J
            - trójdźwięk molowy – gromadzą się przy znaczku L
       - polecenie „hop” wykonują skoki żabek
       - polecenie „sza” – kładą się, „usypiają”
       - gdy usłyszą durowy fragment piosenki – śpiewają 1 zwrotkę
       - gdy usłyszą molowy fragment piosenki – śpiewają 5 zwrotkę
  3.2 Zabawa „Róże i motyle”, polegają na ilustrowaniu ruchem treści  utworu z   
     wykorzystaniem inwencji i wyobraźni dziecka.
     
                Przy muzyce, dzieci ilustrują treść, wykorzystując własne pomysły interpretacyjne. Może się to odbyć z podziałem na role; nauczyciel wybiera „róże”, „motyle”, „wiatr” i „ogrodnika”.
 Zabawę powtarzamy dwa – trzy razy, zmieniając obsadę ról. Można również wykorzystać rekwizyty,
.III CZĘŚĆ. Podsumowanie zajęcia.
  1. Zabawa „Róże i motyle” – improwizacja ruchowa do utworu HUMORESKA DWORZAKA z grą instrumentów perkusyjnych.
  Cz. A. – tryb durowy – dzieci tańczą „RÓŻE, MOTYLE”  pojedynczo; wybrane dzieci tworzą orkiestrę (dwie – trzy osoby), czyli akompaniują rytmiczne na grzechotkach i klawesynach, realizując ósemki lub ćwierćnuty
 Cz. B – tryb molowy – dzieci zastygają w różnych pozach, naśladując ruchy WIATRU, zmieniając pozę na dźwięk trójkąta, grającego w rytm półnuty z kropką („raz” w takcie na trzy); za pierwszym razem zmianę pulsu wyznacza nauczyciel, później wybrane dziecko
  Cz. A. – wraca ruch j.w.
                     3. Muzyczne pożegnanie –według wzoru powitania lecz po trójdźwięku w trybie    
                       minorowym:
     N: „Żegnam już was, dzieci”
     Dz: „My żegnamy Panią”. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz