Rok szkoły w ruchu

Rok szkoły w ruchu

piątek, 3 stycznia 2014

Obszar 1 wychowanie fizyczne - zajęcia edukacyjne






                   Zabawa i sport posiadają istotne znaczenie pedagogiczne, ponieważ przyczyniają się do     ogólnego rozwoju dzieci i wspierają ich aktywność. Organizowane różnorodne ćwiczenia i zabawy gimnastyczne umożliwiają wszechstronne i wielokierunkowe oddziaływanie ,na bawiących się, stanowiąc w procesie wychowania nie tylko najbardziej atrakcyjny, lecz zarazem najdostępniejszy i najbardziej uniwersalny środek wychowawczy. Nauczyciele naszego przedszkola przeprowadzili szereg zajęć edukacyjnych zgodnych z podstawą programową mających na celu uświadomienie dzieciom  oraz ich rodzicom jak ważny jest ruch dla zdrowia i dobrego samopoczucia .
        Działania te mają na celu:
                 -  uświadomienie dzieciom, że ruch to nie tylko obowiązkowe zajęcia WF, lecz każda aktywność fizyczna, podejmowana w ciągu dnia;
-        konieczność zaplanowania w ciągu dnia czasu na naukę oraz czasu na aktywny wypoczynek, w celu zachowania zdrowego i higienicznego trybu życia
-        związek między aktywnością fizyczną i zdrowym odżywianiem, a zdrowiem, dobrą kondycją i dobrym samopoczuciem;
-        uświadomienie dzieciom, że aktywny tryb życia jest drogą do osiągania życiowych sukcesów, pozwala zwiększyć wiarę w siebie i we własne możliwości;
 SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYCZNYCH 
DLA DZIECI 4- LETNICH

Prowadząca: Halina Siwek
Grupa: 4- latki
Miejsce ćwiczeń :sala gimnastyczna

CELE OGÓLNE:
·         kształtowanie prawidłowej postawy przez zabawę z przyrządem- woreczkiem;
·         wyrabianie poprawności ruchów;
·         rozwijanie naturalnych czynności ruchowych;
·         rozwijanie świadomości własnego ciała oraz poczucia rytmu.

CELE OPERACYJNE - dziecko:
·         potrafi manipulować przyborem gimnastycznym;
·         podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych;
·         współdziała z partnerem i w grupie;
·         wczuwa się w powierzoną mu rolę;
·         poprawia szybkość, zwinność, siłę;
·         wzmacnia siłę ramion, nóg i tułowia;
·         przestrzega reguł obowiązujących w zabawach;
·         potrafi bezpiecznie ćwiczyć;

METODY PRACY:
·         Oglądowe – pokaz;
·         Słowne - słuchanie muzyki i opowiadania nauczyciela;
·         Czynne - zadania do wykonania;

FORMA PRACY: indywidualna, grupowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kolorowe woreczki, materace, ławeczki, odpowiednio dobrana muzyka, tamburyn, plastikowy pojemnik.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.      Ustalenie z dziećmi zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w  sali.
2.      Zabawa orientacyjno - porządkowa: „ Powódź”.
Dzieci biegają w rozsypce, na zapowiedź: „ Powódź” wskakują na ławeczki lub materace. Na zapowiedź: „ Powódź minęła” dzieci biegają swobodnie.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
3.      Marsz po obwodzie koła w rytm piosenki: „ Czy gotowe nogi do dalekiej drogi”- rozdanie dzieciom kolorowych woreczków.
4.      Zabawa: „ Podrzuć woreczek”- dzieci stoją w rozsypce, podrzucają woreczek do góry i starają się go złapać. 
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
5.      Ustawienie w rozsypce, dzieci stoją w rozkroku tyłem do siebie, w odległości jednego kroku. Wykonują skłon w przód przesuwając woreczek po podłodze w bramce utworzonej w rozkroku.
6.      Dzieci ustawiają woreczek na lewym barku , wykonują skłon w lewo- woreczek spada na podłogę. Ćwiczenie to powtarzają wykonując skłon w prawo.
7.      „Przenieś woreczek za głowę”. Siad skulny, dzieci umieszczają woreczek między stopy i przechodzą do leżenia tyłem. Następnie przenoszą woreczek za głowę i podają do wyciągniętych rąk.
8.       „Skoki zajęcze”. Dzieci ustawiają się w przysiadzie podpartym i wkładają woreczek między stopy. Próbują posuwać się do przodu skokami zajęczymi, trzymają cały czas woreczek między stopami.
9.      „ Rzut woreczkiem do celu”. W niewielkiej odległości dzieci ustawiają się w rzędzie przed plastikowym pojemnikiem. Zadaniem dzieci jest rzucanie woreczkiem do pojemnika. Zabawę powtarzamy 2 razy.
10.   Zabawa ruchowa: „ Gąski, gąski do domu”.  Zabawa dla większej grupki osób. Jedno dziecko zostaje mamą gąską, drugie wilkiem, pozostałe to gąski. Gąski i mama gąska stają naprzeciwko siebie pod przeciwległymi ścianami, z boku – wilk.
Mama woła: Gąski, gąski, do domu!
Gąski odpowiadają: Boimy się!
Mama: Czego?
Gąski: Wilka złego.
Mama: A gdzie on jest?
Gąski: Za górami, za lasami.
Mama: Co robi?
Gąski: Ostrzy zęby na nas.
Mama: Gąski, gąski, do domu!
Gąski biegną do mamy, a wilk je łapie. Złapane dzieci odchodzą na bok. Ostatnia upolowana gąska w następnej turze zostaje wilkiem.


                            Scenariusz zajęć gimnastycznych
                         w grupie dzieci 5 - letnich

Temat: Zabawy „Sportowców”na  boisku
Grupa: 5 latki ,,Żabki”
Prowadząca: Karolina Frąckowiak

Cele:
-kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości i  wytrzymałości
Szczegółowe:
1.chętnie podejmuje różnego rodzaje aktywności fiz.
2.przeskakuje przeszkody
3. pokonuje tor przeszkód
4.ustawia się sprawnie w określony sposób
Metody:
-bezpośredniej celowości ruchu,
- intensyfikacji zajęć wych. fizycznego

Pomoce: obręcze ,skakanki, kamienie, hula-hop
·         Rozgrzewka) Część wstępna
1.Zabawa orient.-porządkowa „ Znajdź swoją parę”
- marsz w parach w rytm tamburyna
-bieg w rozsypce podczas przerwy
-powrót do par na dźwięki tamburyna
2.”Niebo-ziemia”-uruchomienie dużych grup mięśniowych (ustawienie dużych grup mięśniowych (ustawienie w rozsypce, niebo- ręce do góry z wyciągnięciem ciała;
ziemia-przysiad podparty

·         Część główna      
1.Sprężyna – ćw. kształtujące mięśnie tułowia   w płaszczyźnie czołowej (skręty tułowia)
Postawa w rozkroku, ręce ugięte w łokciach umieszczone na wysokości barków-napinanie mięśni  z jednoczesnym skrętem barków – napinanie mięśni jednoczesnym skrętem tułowia raz w lewo ,raz w prawo   
2. „Dziury w płocie”-zabawa na czworakach 
   I. Zespół staje w szeregu pomiędzy sobą trzymając obręcze
   II. Zespół przechodzi  przez obręcze
 Po 4 przejściach  zmiana ról.
3. Tor przeszkód
·         „mur” z kamieni- przeskakiwanie bez dotykania
·         „wąska kładka”-  przejście po rozłożonej skakance z obręczy do obręczy
·         „ z kamienia na kamień”- przeskakiwanie z obręczy do obręczy- powrót do” „kolejki”( trzykrotnie powtarzamy)
4.Zabawy w parach z obręczą
 - jedno dziecko w rozkroku stoi w obręczy , drugie próbuje je wypchnąć nie wchodząc do środka ( dwukrotna  zmiana)
5.Skoki w parach
-obręcz leży między dziećmi , jedno wchodzi do środka na sygnał jedno wyskakuje tyłem z obręczy , drugie wyskakuje
- wzmożona uwaga ,żeby się nie zderzyć
III. Zakończenie
                   1. Ćw. wyprostne- marsz w parach z mięśniowym hula –hop; na sygnał zmiana kierunku           marszu
                  2. Ćw. o małym charakterze ruchu- marsz dookoła boiska ,odwieszanie obręczy na rekę opiekuna.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz